כשאנחנו מדברים על מרצה לשיווק, אנחנו לא מדברים על בן אדם סופר תותח שעומד על במה מוגבהת בניתוק כולל מהעם. אלא על אדם שרוצה להנגיש תכנים ברמה מאוד פשוטה, מאוד ישירה, למי רוצה ללמוד אותם. בהקשר זה, אני רוצה לגעת בנושא השיווק – או במילים פשוטות: איך להביא את המוצר או השירות שלך לשוק, וכיצד אני יכול לעזור.
מה המשימה הראשונית שלי כמרצה לשיווק?
אני חושב שאחד הדברים שאני הכי מעוניין ללמד, הוא כיצד לספק את דרישות הלקוח האידיאלי שלך. לא משנה מה אתה עושה, או מה אתה רוצה לעשות – סביר להניח שיש מישהו שזה יכול לעזור לו מאוד. אני, כדרך ההרצאות שלי, מלמד אותך איך למצוא אותו ואיך להביא את מה שיש לך אליו. זה לא מורכב, זה לא יותר מדי.
אני יודע, נתקלתי בהמון תאוריות שיווקיות, ואולי גם לך יצא לראות כמה מהסבוכות שבהן. תאוריות המערבות משפכים, ניתוחים אנליטיים של כל אחד משלבי הלקוח, ומילים גבוהות שלא עד הסוף ברור לך כיצד הן מתחברות. ובכן, אחת המשימות שלי כמרצה לשיווק, היא לתקשר את מה שאתה באמת צריך, באופן צלול, ישיר ובהיר.
דברים יכולים להיות מורכבים, כשמנסים להיות אנאליים לגביהם. כשמנסים לשלוט בכל ניואנס, בכל אספקט, ולהשיג ציון 100 בכל שלב בתהליך. לא, זאת לא הדרך שלי. אני, למעשה, חושב שאם מישהו מנסה להפעיל יותר מדי מאמץ כדי לוודא שהלקוח מתנהג "כמו שצריך", ומנסה לנהל כל שלב קטן בתהליך – יכול מאוד להיות שהוא לא עד הסוף הבין איך לשווק את המוצר או השירות שלו.
זה לא שיש לי משהו נגד מיקרו-ניהול, או אופטימיזציה, להפך. אך מרוץ העכברים האנליטי והמורכב אחר תוצאה רחוקה לא מרגש אותי, וזה לא מה שאני מלמד.
מה מרצה לשיווק באמת רוצה ללמד אותך (לפחות מבחינתי)?
בסופו של דבר, אף על פי שאני מלמד שיווק, במסגרת היותי מרצה לשיווק במוסדות לימוד מוכרים (כמו האקר יו ו-ווינגייט), לרבות שיעורים פרטיים עם תלמידים שאני מלווה ושומר איתם על קשר – ההרצאות שלי לא נועדו ללמד אותך שיווק.
אני יודע, זה נשמע מפתיע. ההרצאות שלי נועדו ללמד אותך לחשוב, להבין את הזירה העסקית והשיווקית, לזהות הזדמנויות ולנצל אותן עם הכלים שיש לך, או הכלים שביכולתך ללמוד. שיווק הוא לא מהות הכל, הוא רק שם למה שאנחנו קוראים לו – יצירה וניצול של הזדמנויות בשוק שלך. גם אם זה אומר שאתה צריך ליצור אותו כדרך מחשבה יצירתית ושפה מקורית.
לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות:
איזו סיבה יש לך ללמוד אצל מרצה לשיווק?
כמרצה לשיווק, אני חושב שיש סיבות קונקרטיות עבורן שווה לאנשים ללמוד שיווק. ואני גם יכול לפרט אותן. הראשונה מבניהן, היא שיותר ויותר מוצרים ושירותים נהיים דיגיטליים. מיומנויות שיווק עוזרות לנו להנגיש את המוצרים והשירותים הללו לכלל האנשים. אנחנו לא אמורים ליצור את הטכנולוגיה הדיגיטלית החדשה, אך אנחנו כן מתבקשים להנגיש אותה להמונים בצורות שונות. וזה יכול להיות גם מאוד רווחי.
למעשה, יש שיגידו שישנם אנשי מכירות המרוויחים יותר מהמנכ"לים בחברות ההייטק אשר מעסיקות אותם. כלומר, אנשים המנגישים דרך הטלפון, או דרך פגישות אישיות, את מה שחברת ההייטק מייצרת. ומרוויחים יותר מהאנשים המנהלים את החברה הזאת.
אנשים שלמדו המון שנים, ופיתחו המון מיומנויות טכנולוגיות. ובסופו של דבר, החברה צריכה למכור, כסף צריך להחליף ידיים. ואיש המכירות לוקח על זה אחריות. אני חושב שזו לפחות חלק מהמשימה של איש השיווק. להנגיש את הטכנולוגיה החדשה לאנשי העולם ולקבל תגמול הולם בעבור זה.
כיצד מרצה לשיווק יכול לעזור לך לקדם את עצמך?
הטכנולוגיה יכולה להיות כל דבר שעוזר לאנשים להתפתח. בין אם מדובר בתהליך של אימוני כושר, בקורס דיגיטלי על השקעה במניות, בספר על שיפור הרגלי שינה וכיוצא בזה. המטרה של אנשי שיווק, היא להנגיש את החומר ללקוח שישמח לקבל אותו.
ואכן, מעורבים בזה תגמולים. ישנם אנשי שיווק המרוויחים הון כתוצאה ממעשיהם. ועם זאת, על אף הרווחיות, אני רוצה להדגיש את האלמנט ההומניסטי בזה. תאר לך עולם ובו כל ההמצאות הטכנולוגיות לא מגיעות למי שצריך אותן, הן בתחום הרפואה, הכלכלה, התחבורה וכיוצא בזה – פשוט כי אין מי שיספר לאף אחד על כך שהן קיימות.
ובכן, אנשי שיווק עוזרים להפיץ את השמועה. על כן, זו השליחות שלי, כמרצה לשיווק, וכאדם בכלל, נכון לתקופת חיים זאת – לעזור לאנשים להפיץ את השמועה בנוגע למתנה שהם רוצים להעניק לעולם, כמו גם להתפרנס "יופי טופי" כתוצאה מכך.
אני חושב שאנחנו חיים בעולם בו יותר ויותר דברים הופכים למקוונים, עולים לרשת. וזה אומר שיותר ויותר עסקים מפתחים נוכחות ווירטואלית. בימים המוקדמים של הרשת האינטרנטית, היכולת להעלות עסקים לאינטרנט ולכתוב כמה מילים על פרטי יצירת הקשר שלהם הייתה מהפכנית. "דפי זהב" באינטרנט. רשומה שניתן לגשת אליה גם בלי לפתוח ספר פיזי.
כיום, זה די פשוט. והציפיות אחרות. הציפיות אחרות, כי המוטיבציות הינן אחרות. ניתן לעשות כל כך הרבה יותר עם נכס דיגיטלי מבעבר, ולתת כל כך הרבה יותר ערך – שהציפיות בהחלט יכולות להיות בהתאם.
זה לא אומר שעל כל עסק להקים אתר "דנדש" ומהוקצע טכנולוגית מחזית הטכנולוגיה, אך זה כן אומר שניתן להשתמש בפלטפורמה האינטרנטית כדי לתת טון ערך ללקוח הפוטנציאלי. ולפיכך, ליצור מערכות יחסים עסקיות חדשות. הזירה התחדשה, האדמה מניבה המון שפע, ויש הזדמנויות מרובות שניתן לממש – בהינתן ההבנה, הנטייה, היכולת והיצירתיות לזה.
למעשה, כמרצה לשיווק, אני חושב שאני עושה כמה דברים, שהם מתוקף תפקידי, לרבות:
- מראה לתלמידים מה אפשרי
- מלמד אותם איך זה אפשרי
- ומעודד אותם להמציא את הגלגל החדש שיניע את העגלה קדימה באופן יעיל ושופע יותר
האם אתה רוצה להשפיע על עולמך?
סיבה נוספת ללמוד שיווק, היא כדי להשפיע. בסופו של דבר, אנחנו יוצרים תוכן. בין אם מדובר באתר, בפרסומת בגוגל, בתוכן של ממש באתר או ברובד אחר שנגענו בו. יצרנו טביעת אצבע בזירה הדיגיטלית, ובכך השפענו על העולם. ככל שעשינו זאת יותר טוב וקלענו ליותר סלים, כך סביר שנעשה יותר הדים. וזה אומר…
- לדעת למי אנחנו מדברים
- לדעת מה אנחנו אומרים ולמה זה משנה לו
- לקבל את הפידבק מתוצאות המסרים שהעברנו
- להמשיך לדייק את המסרים עד "שמצאנו את זה"
- לעשות זאת בקנה מידה גדול יותר ויותר
כמרצה לשיווק, ראיתי תופעות נוספות. ראיתי כיצד אנשים לומדים שיווק, אך לא הופכים למשווקים עצמאיים, או אפילו שכירים. אך כן ראיתי כיצד הם לוקחים את זה לחיים שלהם.
בין אם זה להבין ולנתח את המסרים השיווקיים שהם נחשפים אליהם, ובין אם זה בפיתוח מיומנויות קריטיות להצלחה הקרייריסטית שלהם. יכול מאוד להיות שהם מביאים פן שיווקי לתפקיד.
יכול מאוד להיות שהם שיפרו את כישורי התקשורת בהבעה ובכתב שלהם. יכול מאוד להיות, שהם טובים יותר בגיוס עובדים למחלקות שיווק, כי כעת יש להם ידע מקדים. ויכול להיות שפשוט נפתח להם עולם תוכן, שכעת משרת אותם – גם מבלי שהם משתמשים בו באופן ישיר. ועם זאת, מדובר באבן דרך קונקרטית הממשיכה לשרת אותם במסעם.
מאמרים נוספים
ניהול זמן ומשימות ברמת החברה: טכניקות מוכחות
יועץ SEO – המפתח שלך להצלחה דיגיטלית
סדנת לינקדאין – המפתח שלך להצלחה מקצועית
טכניקות פרודוקטיביות למנהלים עסוקים
המדריך המלא לבניית משפך שיווקי מנצח
מה חשוב לכל משווק לדעת?
כמרצה לשיווק, לימדתי מאות אנשים, וכנראה יצרתי מאות מתחרים. ועם זאת, הזירה ממשיכה להמציא את עצמה מחדש. ולכל אחד יש מקום ויש שעה, ולכל אחד יש את הנישה הייעודית שלו.
אני חושב שהסיבה שאנשים יכולים שלא "להצליח" בשיווק, היא כי הם לא בהכרח נותנים לקול האותנטי שלהם מקום. הם לא שמים את כל האסימונים על מה שבאמת ייחודי בהם, על המתנה האישית שלהם לעולם – על מה שהם עושים שבאמת רלוונטי, ייעודי ומעניין. ובמקום, מנסים להיות כמו כולם.
כמרצה לשיווק, אני משתדל לצייד את תלמידיי בכלים אשר ישרתו אותם להגשים את החלומות שלהם, לצאת לדרך עצמאית ולהרגיש ביטחון ביכולותיהם כדי לא לנסות להיות כמו כולם.
משפטים אחרונים כצידה לדרך...
להיות מרצה לשיווק זה לא "זבנג וגמרנו". זה תהליך הדרגתי של התפתחות, שניתן להתמסר אליו כדי ללמוד דברים חדשים בכל עת. אמנם לימדתי במרכז האקדמי פרס, במכללת האקריו, בווינגייט ואף במתכונות פרטיות.
הדרכתי מאות תלמידים, לאורך שנים של הדרכות והרצאות – מגוון מודולים של פרסום בגוגל, קידום אורגני בגוגל, קידום ברשתות חברתיות ובניית אתרים. ועם זאת, אני לא חושב שאני יודע הכל. אני בתהליך גדילה וצמיחה, ואני גדל עם תלמידיי לאורך השנים. לפרטים נוספים על קיבולתי כמרצה לשיווק, ניתן ליצור עימי קשר כעת.
כתוב את הכותרת כאן
מי הוא מרצה לשיווק ומה הרקע המקצועי שדרוש לכך?
מרצה לשיווק הוא מי שמביא איתו ניסיון מעשי בשיווק לצד יכולת הוראה, הנחיה והשראה. אני מאמין שמרצה אמיתי הוא זה שחווה את השיווק על בשרו – דרך ניסוי, טעות והצלחה – ומסוגל לתרגם את הידע הזה לקהל בצורה ברורה, נגישה וישימה. לאורך השנים הבנתי שלידע תיאורטי יש ערך, אבל הוא לא מספיק – מה שבאמת עושה את ההבדל זה היכולת להבין את המציאות העסקית, לזהות מגמות, ולהתאים את המסר לקהל. לכן, אני משקיע בלמידה מתמדת, משתף מקרים אמיתיים מהשטח ומעניק למשתתפים כלים מוכחים לשימוש מיידי.
אילו נושאים מכוסים בהרצאות שיווק מקצועיות?
בהרצאות שאני מעביר אני שם דגש על שילוב של ידע מקצועי עם דוגמאות מהשטח וכלים מעשיים. בין הנושאים שאני מכסה ניתן למצוא אסטרטגיות שיווק דיגיטליות, מיתוג אישי ועסקי, ניהול קמפיינים ממומנים, יצירת תוכן שיווקי, בניית משפכים שיווקיים, חוויית משתמש, אוטומציה שיווקית, ניתוח נתונים, עבודה עם רשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם ולינקדאין, ואפילו טכניקות מתקדמות כמו שיווק מבוסס בינה מלאכותית. כל הרצאה נבנית בהתאם לאופי הקהל, רמת הידע שלו והאתגרים שהוא מתמודד איתם בפועל.
לאיזה סוגי קהלים מתאימות הרצאות שיווק?
ההרצאות שאני מעביר מיועדות למגוון רחב של קהלים – החל מבעלי עסקים קטנים שרוצים ללמוד איך לנהל את השיווק בעצמם, דרך ארגונים גדולים שמבקשים להכשיר צוותים מקצועיים, ועד יזמים בתחילת הדרך שמחפשים השראה וכלים ליציאה לדרך. אני גם עובד עם סטודנטים, עמותות, חברות טכנולוגיה, אנשי מכירות ומנהלי שיווק – כל קהל מביא איתו רקע שונה, ולכן אני מתאים את השפה, הדוגמאות והתוכן לפי הצורך.
האם יש ערך מוסף לסדנאות מעשיות בנוסף להרצאות?
ללא ספק. בהרצאה לומדים, מקבלים השראה, צופים בדוגמאות. אבל בסדנה – עושים. אני מעביר סדנאות פרקטיות שמאפשרות לכל משתתף להתנסות בעצמו בכלי דיגיטלי, לתרגל אסטרטגיה, או לבנות תכנית שיווקית מותאמת אישית. אנחנו עובדים יחד, עונים על שאלות תוך כדי תרגול, ואני שם כדי לתמוך ולהנחות. המשתתפים יוצאים עם תוצרים אמיתיים – קמפיין פעיל, עמוד נחיתה, תוכנית תוכן – וגם עם תחושת מסוגלות שממשיכה איתם הלאה.
מה היתרונות המרכזיים בהרצאות שיווק פרונטליות או מקוונות?
גם הרצאות פרונטליות וגם מקוונות יכולות להיות מאוד אפקטיביות – הכל תלוי באופי הקהל ובמטרות האירוע. בהרצאה פרונטלית יש חיבור אנושי מיידי, אפשר לראות את שפת הגוף, ליצור דיאלוג חי. בהרצאה מקוונת יש גמישות, אפשרות להקליט, ולהגיע לאנשים מכל מקום. אני מקפיד לשמור על מעורבות גבוהה, לשלב שאלות, להציג מצגות מושקעות ולהביא תוכן שמרגיש חי – לא משנה אם אני עומד על במה או מדבר דרך מצלמה.
כיצד ניתן להתאים תוכן שיווקי לצרכים של קהל יעד שונה?
התאמה אישית היא המפתח להצלחה של כל הרצאה. לפני כל הרצאה או סדנה אני לומד לעומק את הקהל – מה תחום העיסוק שלו, מה רמת הידע הקיימת, מה המטרות העסקיות, ומה האתגרים השיווקיים העיקריים. בהתאם לכך אני בונה תכנים שמדברים בשפה של המשתתפים, נותן דוגמאות רלוונטיות ומביא ערך מוסף אמיתי. אני לא מאמין ב"הרצאה גנרית" – כל תוכן שאני מעביר נכתב במיוחד לקהל שמולי.
איך מתבצע תהליך הזמנת הרצאה או סדנה?
התהליך מתחיל בפנייה אליי – דרך האתר, טלפון או מייל. לאחר מכן אנחנו מקיימים שיחת היכרות, בה אני שואל שאלות על מטרות האירוע, סוג המשתתפים, אורך ההרצאה, סגנון מועדף, ואפילו העדפות עיצוב או טון. אני מציע מספר רעיונות להרצאות או סדנאות אפשריות, וברגע שסוגרים – אני מכין את התוכן, שולח תקציר, דואג ללוגיסטיקה ולממשק הטכני, ומגיע מוכן ומדויק להעביר את ההרצאה.
האם יש עדויות מהשטח על האפקטיביות של הרצאות שיווק?
בהחלט. לאורך השנים קיבלתי מאות פידבקים מלקוחות ומשתתפים – חלקם סיפרו שההרצאה שלי פתחה להם את העיניים, אחרים כתבו שהתחילו ליישם את הכלים שלימדתי כבר ביום למחרת. אני שומר על קשר עם רבים מהם, ורואה איך ההרצאות תרמו לשינויים אמיתיים – בשיווק, במכירות, במיתוג ובצורת החשיבה. זה מה שנותן לי את הדרייב להמשיך ולעשות את מה שאני עושה.
מהם השירותים הנלווים להרצאות שיווק?
השירותים שאני מציע נועדו להמשיך את מה שהתחלנו בהרצאה – ולאפשר ללקוח ליישם בפועל את הרעיונות שעלו. אני מציע ייעוץ אישי לעסקים, בניית תוכניות שיווק, ליווי בהקמה וניהול של קמפיינים דיגיטליים, הדרכות לעובדים, שירותי כתיבה וניהול תוכן, בניית אתרים ועוד. הכל נעשה בגישה אישית, מתוך מטרה לייצר ערך ארוך טווח ולא רק פתרון רגעי.
מה מאפיין מרצה לשיווק שיודע להביא תוצאות בשטח?
מרצה שיווק טוב הוא לא רק מישהו שיודע לדבר – אלא מישהו שיודע להוביל. אני מאמין שהיכולת להעביר ידע היא רק חלק מהמשוואה. המרצה צריך להיות גם בעל ניסיון, גם עם גישה אנושית, גם עם הבנה עסקית רחבה, וגם עם יכולת לחבר בין תיאוריה לפרקטיקה. אני רואה את עצמי כשותף זמני במסע של כל משתתף – והתפקיד שלי הוא לא רק ללמד, אלא גם להדליק את הניצוץ שיגרום לו לפעול.